سفارش تبلیغ
صبا ویژن
هرکس شیفته دانش گردد، به خویشتن نیکی کرده است . [امام علی علیه السلام]
توجه غربی ها به شخصیت پیامبر اعظم(ص) - قرآن و حدیث
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • استاد عبدالکریم بی آزار شیرازی در نشست موزه ملی قرآن کریم: غربی ها بیش از مسلمانان به ابعاد مختلف شخصیت پیامبر اعظم (ص ) پرداخته اند



        رئیس دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی در نشست پیامبر در اداره حکومت و تعامل پیامبر با مسلمانان و پیروان ادیان گفت : بسیاری از ابعاد شخصیت پیامبر از نظر مسلمانان پنهان است و غربی ها و غیرمسلمانان بیشتر از پیروان اسلام در این زمینه فعالیت کرده اند.
        به گزارش خبرگزاری شبستان ، دکتر عبدالکریم بی آزار شیرازی ، رئیس دانشگاه تقریب مذاهب اسلامی در نشست علمی تخصصی جشنواره پیام پیامبر با موضوع « روش پیامبر در اداره حکومت و تعامل پیامبر با مسلمانان و پیروان ادیان » در سخنانی اظهار داشت : بسیاری از ابعاد شخصیت پیامبر اعظم (ص ) از نظر مسلمانان پنهان است و حتی غربی ها و غیرمسلمانان بیشتر از پیروان اسلام در این زمینه به فعالیت پرداخته اند که از آن جمله می توان به پژوهش های علمی تخصصی دقیق در دانشگاه مک گیل کانادا اشاره نمود که بطور اختصاصی به بررسی هر یک از صفات اخلاقی پیامبر و مصادیق و ابعاد آن در قالب یک رساله جداگانه می پردازد.
        وی ادامه داد : یکی از مهمترین ویژگی های پیامبر اسلام و برتری ایشان بر سایر پیامبران و توانمندی ایشان در اداره سیاسی امور و حاکمیت دینی بود.
        دکتر بی آزار شیرازی ، با اشاره به ابعاد حاکمیت و رهبری پیامبر اعظم (ص ) یادآور شد : دانشمندان غربی در پژوهش های سازمان یافته و بسیار دقیقی به بررسی رفتارهای سیاسی پیامبر در امت اسلامی پرداخته اند ، در صورتی که پژوهشگران اسلامی بیشتر به جنبه نبوت ایشان توجه داشته اند و در زمینه رهبری پیامبر و حکومت سیاسی ایشان کمتر کار شده است .
        وی خاطرنشان کرد : پیامبر اکرم توانست در دوران حاکمیت خود تمام شبه جزیره عربستان را تحت حکومت اسلام درآورد و غزوه تبوک ، آغاز گشایش و فتح کشورهای مختلف جهان بود.
        این اندیشمند و پژوهشگر اسلامی افزود : زمینه فتوحات اسلام بعد از رحلت پیامبر ، توسط خود ایشان و در زمان حیاتشان پایه گذاری شده بود و این نشان از تدبیر سیاسی پیامبر در حکومت دارد.
        بنابر این گزارش دکتر علیرضا صالحی ، عضو هیعت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و مدیر کل آموزش معاونت فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست با اشاره به ابعاد گسترده شخصیت پیامبر(ص ) گفت : در حوزه تطبیقی شخصیت پیامبر اعظم (ص ) اقدامات پژوهشی در عصر معاصر انجام نگرفته ، در حالی که در حوزه تطبیقی دین اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است .
        دکتر صالحی خاطرنشان کرد : قرآن با عبارت « وانک لعلی خلق عظیم » مهمترین شاخص های اخلاقی را با اشاره به عظمت اخلاق پیامبر ، به ایشان نسبت می دهد.
        همچنین دکتر محمدعلی لسانی فشارکی ، استاد دانشگاه و پژوهشگر قرآنی ، طی سخنانی در دومین نشست علمی تخصصی جشنواره پیام پیامبر(ص ) اظهار داشت : قرآن بطور آشکار درصدد بیان ویژگی های اخلاقی و رفتاری انبیای الهی است و در زمینه هایی نظیر تبلیغ ، دعوت و ارتباط با مردم و مسایلی که در متن رسالت مطرح می شود ، انبیای الهی را با هم مقایسه می کنند.
        وی افزود : در قرآن دعوت پیامبر اسلام (ص ) و دعوت حضرت نوح با یکدیگر مورد مقایسه قرار می گیرد. هزار سال دعوت حضرت نوح با بیست و سه سال دعوت حضرت محمد در آیات قرآن مقایسه و آثار آن ها بررسی می شود. 
        
          وی ادامه داد : مقامات پیامبر اعظم نسبت به سایر انبیای الهی در درجه و اهمیت بالاتری قرار می گیرد و از ایشان به عنوان « اسوه حسنه » یاد می شود.
        دکتر لسانی فشارکی با اشاره به آیاتی از قرآن درباره شعن و منزلت پیامبران اولوالعزم گفت : در آیات قرآن مقامات و درجات پیامبران حفظ می شود و در عین حال مقام خاص و برتری برای پیامبر اعظم عنوان می گردد.
        وی ادامه داد : شاخص ترین مقایسه شخصیت پیامبر با سایر انبیای الهی در قرآن کریم ، پس از مقایسه با حضرت نوح ، با حضرت یونس عنوان شده است .
        این قرآن پژوه معاصر با اشاره به آیات توصیفی قرآن درباره پیامبر اعظم (ص ) گفت : آیات قرآن با عبارات دقیق به توصیف جزئی ترین رفتارهای پیامبر اعظم (ص ) می پردازد که هر یک از این فرازها و واژگان ، یک بحث اختصاصی در مورد خصوصیات پیامبر اعظم است .
        در ادامه دومین نشست علمی تخصصی جشنواره پیام پیامبر دکتر محمدحسین توانایی ، استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی طی سخنانی با اشاره به صفات اخلاقی پیامبر(ص ) گفت : صفاتی نظیر شرح صدر و کظم غیظ از صفاتی است که در آن ها پیامبر به عنوان الگویی برتر برای انسان معرفی شده و در سوره آل عمران نیز بر ویژگی نرم خویی پیامبر با مخالفان و جاهلان تاکید می شود.
        وی تاکید کرد : تعبیر « رحمه للعالمین » در قرآن برای پیامبر است اما گروهی از انسان ها از این رحمت بهره ای نمی برند و این رحمت تنها شامل حال مسلمین می شود.
        حجه الاسلام والمسلمین احمدی ، استاد دانشگاه و پژوهشگر نیز در این نشست طی سخنانی اظهار داشت : تمامی آیات قرآن مظهر جمال الهی است و بخشی از این آیات نیز به بیان جمال و کمال پیامبر اعظم (ص ) می پردازد.
        وی خاطرنشان کرد : شخصیت پیامبر دارای چنانی عظمتی است که حتما باید با موازین درست و مبانی قوی به شناخت وی پرداخت و در غیر این صورت تبدیل به یک شخصیت افسانه ای می شود.
        این استاد دانشگاه ادامه داد : این نگاه دقیق و قوی نسبت به ویژگی های اخلاقی پیامبر در قرآن مجید یافت می شود.
        وی به عملکرد پیامبر در برخورد با پیروان سایر ادیان اشاره کرد و افزود : پیامبر(ص ) توانست با شیوه حکومتی خود گروههای متفاوت و قبایل گوناگون عصر خود را حول محور اسلام گردهم آورد.
        شایان ذکر است این نشست عصر روز شنبه چهارم شهریورماه با حضور احمد مسجدجامعی رئیس هیئت امنای موزه ملی قرآن کریم و دکتر فرزانه رئیس مرکز پژوهش های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی از ساعت 15 الی 17 در موزه ملی قرآن کریم برگزار شد .

    بی آزار شیرازی ::: جمعه 85/9/17::: ساعت 8:11 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 5
    بازدید دیروز: 0
    کل بازدید :22842

    >>اوقات شرعی <<

    >> درباره خودم <<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    توجه غربی ها به شخصیت پیامبر اعظم(ص) - قرآن و حدیث

    >>لینک دوستان<<

    >>لوگوی دوستان<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>جستجو در وبلاگ<<
    جستجو:

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<